Kannanotot

Kannanotto: Nuorten jengirikollisuuden nostaminen vaalikysymykseksi on vastuutonta – “Vain yksi oire nuorten kasvaneesta pahoinvoinnista”

Uutiset 14.3.2023

Nuorisoalan kattojärjestö Allianssi vaatii eduskuntavaaliehdokkaita, mediaa ja muita vaalikeskustelun osapuolia keskittymään nuorten historiallisen huonon tilanteen kokonaisuuteen ja unohtamaan helpon jengipopulismin.

Nuorten ja nuorisotyön asiantuntijat vetosivat jo joulukuussa kansanedustajiin ja puolueisiin, että keskustelu ja ratkaisuehdotukset kohdistettaisiin nuorten pahoinvoinnin ja syrjäyttämisen juurisyihin, ei yksittäiseen oireeseen.

“Nuorten väkivaltainen ja rikollinen käytös on vain jäävuoren huippu, yksi esimerkki nuorten kasvaneen pahoinvoinnin oireilusta. Rikoksiin syyllistyneitä on rangaistava ja autettava pysymään irti rikoksista, mutta olennaisempaa on keskittyä sekä keskustelussa että toiminnassa siihen, kuinka nuorten kasvava syrjäytyminen yhteiskunnasta estetään“, sanoo Allianssin toiminnanjohtaja Anna Munsterhjelm.

“Päättäjien vastuulla on rakentaa yhteiskuntaa, jossa rikollisuus ei näyttäydy nuorelle edes vaihtoehtona. Tämän kysymyksen ratkomisen tulisi olla vaalien ydinkysymys. Jokainen nuori tarvitsee tulevaisuustakuun: varmuuden siitä, että hänellä on tässä maassa mahdollisuus koulutukseen, työhön ja apuun, kun sitä tarvitaan. Mitä haastavampia aikoja elämme, sitä enemmän nuorten hyvinvointi kärsii. Rikollisuuden lisäksi kasvussa ovat esimerkiksi nuorten mielenterveyden häiriöt, työuupumus ja yksinäisyys. Näiden vaikutukset tulevat heijastumaan kaikille yhteiskunnan aloille. On ensiarvoisen tärkeää, että tulevalla vaalikaudella lapsilta ja nuorilta ei leikata.”

Nuorisoalan toimijat haluavat muistuttaa, että lasten ja nuorten hyvinvointiin panostaminen on paitsi inhimillisesti oikein, myös talouden kestävyyden kannalta välttämätöntä.

“Kuka perustaa perheitä tulevaisuuden Suomessa ja hoitaa meitä, kun olemme vanhoja? Tulevaisuuden Suomi voi tasan yhtä hyvin kuin nykyiset nuoret. Toivottavasti näemme vaalien jälkeen vastuullisen hallitusohjelman, jossa nuorten tilanteen parantaminen on nostettu kärkeen”, Munsterhjelm sanoo.

Anna Munsterhjelm, toiminnanjohtaja
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi