EU-vaalit eivät kiinnosta nuoria. Näin voi ainakin päätellä viime EU-vaalien nuorten alhaisesta äänestysaktiivisuudesta. Kohauttaminen ja vastakkainasettelu sen sijaan kiinnostaa, mikä taas toimii nuorten suosimassa Tiktokissa. Mitä EU-vaalien ehdokkaat voivat oppia viime presidentinvaaleissa ilmiöksi nousseesta ehdokkaiden Tiktok-viestinnästä?
Kukaan Tiktokia alkuvuodesta käyttänyt nuori ei pystynyt välttymään presidenttiehdokkaiden vaalikampanjoinnilta.
Alexander Stubbin video, jossa hän pohtii tilaako kebabin ennemmin ranskalaisilla vai rullana oli jo syntyessään meemi. Kebab-video yksinään on tätä blogia kirjoittaessa saanut yli 1,1 miljoonaa näyttökertaa.
Stubbin tyyli vastata videoissa kysymyksiin, jotka eivät liittyneet millään tavalla politiikkaan tai presidenttiyteen, puri nuoreen kohdeyleisöön. Tilillä julkaistiin toki sisältöä koskien varsinaisia vaaliaiheita ja politiikkaa, mutta nämä videot eivät olleet lähellekään niin suosittuja, kuin vaikka Stubbin vastaus kebab-kysymykseen.
Vastaehdokas Pekka Haavisto näkyi vastaavanlaisesti Tiktokissa vaali-teemojen lisäksi viihteellisillä videoilla. “Mä en tiedä paljastanko mä salaisuuden, mutta me ollaan tuhlattu kaikki meidän rahat mitä me ollaan saatu ja nyt me tarvitaan lisää rahaa.” kertoi toiselle kierrokselle päässyt Haavisto vaalivalvojaisissaan. MTV Uutisten tekemän Tiktok-videon audiota ollaan käytetty uudestaan 243:ssa postauksessa. Näin Haaviston sitaatti on irrotettu kontekstista niin, että se kuulostaa hauskalta jossain toisessa yhteydessä, kuten vaikka vanhemmilta viikkorahaa ruinatessa.
Stubbin ja Haaviston Tiktokeista tuli ilmiö. Tiktokin käyttäjät innostuivat imitoimaan ehdokkaita videoilla ja käyttämään videoiden audioita uudestaan omissa videoissaan. Tämä toi ehdokkaiden kampanjoille lisää toivottua näkyvyyttä.
EU-vaaliehdokas – näin kannustat nuorta äänestämään!
Presidentinvaaleissa brändi on kaikki kaikessa. Ehdokkaita on vähän, joten vaaleissa on helpompaa erottua edukseen EU-vaaleihin verrattuna. Markkinointiuutisten tekemän kyselyn mukaan 18–24-vuotiaista nuorista 27 prosenttia kertoi seuraavansa presidentinvaaleja Instagramissa, 17 prosenttia Tiktokissa ja 16 prosenttia X:ssa. Nuorista 47 prosenttia kertoi seuraavansa vaaleja digilehtien kautta. On siis itsestään selvää, että sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä kanavista tavoittaa erityisesti nuoria äänestäjiä.
Tiktokin algoritmi suosii sisältöä, joka on kärjistynyttä. Mitä pidempään videota katsotaan ja mitä enemmän se saa osakseen interaktioita, kuten tykkäyksiä tai jakoja, sitä todennäköisemmin se päätyy käyttäjien etusivun feediin eli Sinulle-sivulle. Nappaa tästä vinkit, miten pääset algoritmin aallonharjalle!
Älä aliarvioi nuorta.
Vaikka Stubbin Tiktok-videot Fortnitesta ja Disney-elokuvasuosikeista trendasivat, julkaistiin tilillä myös videoita vaaliteemoihin liittyvistä aiheista. Nuoria kiinnostavat samat kysymykset, kuin muita ikäryhmiä. Puhu siis asiaa, vaikka välillä julkaisisitkin viihteellistä sisältöä.
Mene videossa suoraan pihviin.
Tiktokissa tärkeintä on saada katsoja videon äärelle sen loppuun asti. Siksi onkin olennaista, että heti videon alussa kiinnitetään katsojan huomio. Voit esimerkiksi todeta videon alussa jotain suoraan tai esittää katsojalle kysymyksen.
Tee julkaisusta vastavuoroista.
Stubb vastasi Tiktokeissaan aikaisempiin videoihin tulleisiin kysymyksiin. Kysymyksiin tehdyt vastausvideot ovat paitsi vuorovaikutteisia potentiaalisten äänestäjien kanssa, myös algoritmin kannalta suotuisia.
Julkaise usein ja matalalla kynnyksellä.
Tiktokin pariin tullaan pääasiassa viihtymään, eikä tavoitteellisesti triggeröitymään. Jos keksit hauskan idean videoon, älä pelkää tarttua puhelimeen ja aloittaa kuvaamista!
Muista, että Tiktokissa ei voi mainostaa poliittista sisältöä.
Tiktokin ylläpito on todella tarkka poliittisen sisällön mainostamisesta. Kaikki poliittiset tai vaaleihin liittyvät julkaisut kannattaa siis postata ainoastaan orgaanisesti.
Vuoden 2019 EU-vaaleissa 18–24-vuotiaista vain 24 prosenttia kävi äänestämässä. EU-vaaliehdokkaiden ei tarvitse kertoa nuorille omaa kebab-tilaustaan, mutta Stubbin ja Haaviston Tiktok-videoista voi napata jotain muuta tärkeää omaan kampanjointiin: rohkean ja heittäytyvän asenteen nuorille viestimisessä!
Nyt EU-vaalien alla myös Nuorisoala kannustaa nuoria äänestämään. Julkaisemme kanavissamme Tiktokissa ja Instagramissa äänestysaktiivisuuskampanjan videoita, joiden tavoitteensa on innostaa nuoria uurnille. Videot on toteutettu valtioneuvoston kanslian myöntämällä Eurooppa-tiedottamisen valtionavulla.
Emma Rahikainen
Kirjoittaja toimii Nuorisoalan viestinnän asiantuntijana. Lue: Kirjoittaja käyttää puolet työajastaan taisteluun Tiktokin ylläpidon kanssa, jotta äänestysaktiivisuusviestejä saataisiin alustalla läpi.
emma.rahikainen@nuorisoala.fi