Nuorisoalan lausunto luonnoksesta kulttuuripoliittiseksi selonteoksi

Lausunnot 14.10.2024

Asia: Kulttuuripoliittisen selonteon luonnos

Teema: Osallisuus, demokratia, taide, kulttuuri

Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry edistää nuorten osallisuutta yhteiskunnassa sekä kouluttaa, palvelee ja tuo yhteen järjestöissä, kunnissa ja seurakunnissa työtä tai vapaaehtoistyötä tekevät nuorisoalan toimijat. Allianssin jäseninä on noin 150 nuorisojärjestöä ja muuta nuorisoalalla toimivaa yhteisöä – käytännössä kaikki Suomessa toimivat nuorisoalan järjestöt.

Kulttuuripoliittisen selonteon visio

Haluamme korostaa erityisesti kulttuuria jokaisenoikeutena niin tekijänä, kuin kokijana. Jokaisella nuorella tulee olla oikeus taiteen ja kulttuurin tekemiseen ja kokemiseen. Kiitämme lasten ja nuorten omaehtoisen kulttuuritoiminnan tunnistamisesta ja toivomme erityisesti tähän toimenpideohjelmassa konkreettisia ratkaisuja. Kulttuuri- ja taideharrastukset kuuluvat nuorten suosituimpien harrastusten joukkoon, mutta niiden saavutettavuudessa on paljon työtä tehtävänä niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Toivomme erityisesti harrastamisen Suomen mallin toimeenpanossa löytyvän ratkaisuja kouluikäisten taide- ja kulttuuriharrastusten saavutettavuuskysymyksiin.

Selonteon tavoitteet

Kulttuuri on paitsi kokemuksia, myös hyvinvointia lisäävä tekijä sekä keskeinen osa kestävää demokratiaa. Osallisuuden ja saavutettavuuden painotus on keskeinen keino varmistaa, että jokaisella on yhdenvertainen mahdollisuus kuluttaa ja tuottaa kulttuuria. Luku- ja mediataitoja kehitetään kulttuurin turvin, ja kiitämme, että lasten ja nuorten kulttuurikasvatusta on huomioitu laajasti. Kiitämme myös hyvinvoivan luonnon huomioimisesta, sillä myös tulevaisuuden nuorilla pitää olla oikeus suomalaiseen monimuotoiseen luontoon.

Selonteon toimenpide-ehdotukset

Nuorisoalan mielestä kiireisin toimenpidekokonaisuus on ”Kulttuurin perusta tulevaisuuskestäväksi”. Alla viisi toimenpide-ehdotustamme sen saavuttamiseksi.

1. Varmistetaan jokaiselle nuorelle mahdollisuus mielekkäisiin kulttuuriharrastuksiin sekä monipuolisesti kulttuurin eri muotoihin tutustumiseen läpi koulutusjärjestelmän.
  2. Tuetaan nuorten omaehtoista kulttuuria paikallisesti ja valtakunnallisesti.
  3. Taataan jokaiselle lapselle ja nuorelle henkilökohtainen luontosuhde, eli lähiluontoa, retkeilypaikkoja ja luonnonsuojelualueita asuinpaikkaan katsomatta.
  4. Vahvistetaan nuorten osallisuutta ja kansalaistaitoja myös kulttuuripolitiikan ja -kasvatuksen keinoin.
  5. Puretaan eriarvoisuutta panostamalla kulttuurin saavutettavuuteen.

Nuorisoalan rooli kulttuuripoliittisen selonteon toimeenpanossa

Nuorisoala edistää erityisesti nuorten osallisuutta ja hyvinvointia, myös kulttuurin keinoin.

Nuorisoala kattaa nuorisolain mukaisten alle 29-vuotiaiden nuorten nuorisotyötä ja nuorisotoimintaa tekevät ja tukevat toimijat kunnissa, seurakunnissa ja kolmannella sektorilla. Nuorisoalan vaikuttamistyö tähtää nuorisoalan resurssien turvaamisen lisäksi sellaisten palveluiden ja rakenteiden kehittämiseen, säilyttämiseen ja lisäämiseen, jotka vaikuttavat nuorten hyvinvointiin.  Nuorisoalan yhteinen tehtävä itse nuorisotyön ohella onkin tuoda tietoa nuorten hyvinvoinnista päättäjien käyttöön.

Yleiset huomiot

Nuorten mahdollisuus oppia ja kokea kulttuuria on tärkeää, mutta keskeistä on myös tunnistaa ja tunnustaa nuoret kulttuurin muovaajina ja tekijöinä. Nuorille ei voi vain ojentaa kulttuuria annettuna, vaan nuorilla tulee olla mahdollisuus olla aidosti osa kulttuuria ja tuoda oma äänensä sen eteenpäin viemiseen ilman, että vanhemmat sukupolvet määrittävät mikä on oikea tai väärä tapa kokea ja tehdä kulttuuria. Tämä edellyttää paitsi asenneilmapiirin muutosta, myös laajemmin yhdenvertaisuustyötä ja erilaisten esteiden purkamista. Eriytymiskehitys kouluissa, harrastuksissa ja perheissä tarkoittaa sitä, että myös nuorten mahdollisuudet kulttuurin kentällä eriytyvät. Selonteon tuleekin painokkaasti pyrkiä purkamaan tätä kehitystä.

Annika Nevanpää

Vaikuttamisen asiantuntija