Nuorisoalan lausunto luonnoksesta laiksi varhaiskasvatuslain 22 §:n ja 70 §:n 2 momentin 5 kohdan kumoamisesta

Lausunnot 29.7.2024

Asia: Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuslain 22 §:n ja 70 §:n 2 momentin 5 kohdan kumoamisesta

Teema: Varhaiskasvatus

Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry edistää nuorten osallisuutta yhteiskunnassa sekä kouluttaa, palvelee ja tuo yhteen järjestöissä, kunnissa ja seurakunnissa työtä tai vapaaehtoistyötä tekevät nuorisoalan toimijat. Allianssin jäseninä on noin 150 nuorisojärjestöä ja muuta nuorisoalalla toimivaa yhteisöä – käytännössä kaikki Suomessa toimivat nuorisoalan järjestöt.

Lausunto

Esityksessä ehdotetaan kumottavaksi varhaiskasvatuslain (540/2018) 22 § kokonaan, jolloin velvollisuus laatia paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma lakkaisi.

YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaisesti kaikissa lapsia koskevissa päätöksissä on priorisoitava lapsen etua. Esitysluonnoksessa perusteena on kuitenkin norminpurku ja hallinnollisen työn vähentäminen, jotka nähdäksemme ovat vähäpätöisempiä perusteita kuin lasten oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Emme yhdy esitysluonnoksen näkemykseen siitä, ettei paikallisten suunnitelmien lopettamisella olisi vaikutusta varhaiskasvatuksen laatuun ja yhdenvertaisuuteen. Orpon hallitusohjelman tavoitteena on varhaiskasvatuksen laadun parantaminen, eikä tämä esitys ole linjassa sen kanssa.

Esityksessä kerrotaan paikallisten suunnitelmien haasteena olevan niiden monivaiheiset valmisteluprosessit ja kirjausten konkretian puute. Haluamme huomauttaa, ettei Karvin arvioinnit ole erityisen tuoreita ja oletamme, että prosesseja on saatu hiottua arviointien jälkeen. Emme kuitenkaan näe haasteisiin ratkaisuna suunnitelmien teon velvoittavuuden lakkauttamista lapsen edun kustannuksella. Kunnat voivat kehittää myös itse omia nykyisiä prosessejaan. Toimipaikkakohtaisten suunnitelmien kerrotaan olevan paikoin parempia kuin paikalliset suunnitelmat ja näitä suositellaan vapaaehtoisesti myös jatkettavan. Tämä on ristiriidassa esityksen tavoitteen kanssa (hallinnollisen taakan keventäminen) ja suunnitelmien vapaaehtoisuuden vuoksi asettaisi lapset eri yksiköissä eri asemaan.

Paikallisen suunnittelun velvoittavuuden lakkauttaminen heikentää erityisesti heikoimmassa asemassa olevien lasten ja perheiden oikeuksien toteutumista, sillä valtakunnallisessa suunnitelmassa on käytännössä mahdotonta huomioida kaikkia eri paikkakuntien erityispiirteitä. Suunnitelmien teon vapaaehtoisuus tulee väistämättä eriarvoistamaan lapsia eri toimipaikoissa. Viranomaisia velvoittaa yhdenvertaisuuden aktiivinen edistäminen, mutta tämä esitys heikentää tämän velvoitteen toteuttamista.

Annika Nevanpää

Vaikuttamisen asiantuntija